Nyhetsoversikt

Øvingsbank

Trening for alle

For treneren

treningsøkta.no

NFF har utvidet sitt videotilbud for trenere og spillere.
Klikk deg inn på http://www.treningsøkta.no

Alle trenere får tilsendt brukernavn og passord via lederen i fotballgruppa!

 

For spilleren

Egentrening fotball

Ønsker du å bli skikkelig god i fotball må det egentrening til. Ingen av de store spillerne rundt om i verden ble så vanvittig gode bare av å møte opp på trening. Jo før du begynner egentrening jo bedre er det.

Fysisk trening
Se på brødrene Riise, begge har alltid drevet mye med fysisk egentrening. Da John Arne Riise deltok i de fysiske testene sammen med resten av Roma laget imponerte han treneren. Han var best på løpetesten (sammen med en annen spiller) og klart best på styrkebiten.

En spiller med god fysikk blir senere sliten utover i kamper, får færre skader, er raskere og klarer seg generelt bedre i mann mot mann dueller. Derfor tren på egenhånd både styrke og løpetrening.

Teknikk trening
En ting er felles for alle store ballkunstnere rundt om i verden. De har en fantastisk grunnteknikk og ballkontroll øvd opp gjennom nitidig terping. Grunnen til at de finnes så mange gode Brasilianere er at guttene der spiller fotball i alle ledige stunder.
Teknikken din bygges opp gradvis gjennom hvor mye du holder på en ball. Om du feks. står 2 timer hver dag og øver på vipping, vil det gi deg mer ballkontroll.

Innimellom er det fint om du forsøker å spille med noen som er holder et høyere nivå enn deg. Jobb med det mentale. Her er en enkel men meget effektiv visualiseringsteknikk du kan bruke før kamp eller trening.

Mental trening
Har du noen gang tenkt over hvordan tankene dine påvirker deg i løpet av en fotballkamp?
En tidlig scoring vil for de fleste spisser virke som en mental vitamininnsprøyting og ytterligere løfte prestasjonen til den spilleren resten av kampen. På samme måte som en keeper ofte spiller opp mot sitt aller beste rett etter å ha reddet et “umulig skudd”.
I motsatt fall blir vi ofte negativt påvirkert av personlige tabber og mål imot. Det er ikke uten grunn at mange trenere bytter ut spillere som har scoret selvmål eller forårsaket straffespark til motstanderlaget.
Her er en enkel visualiseringsteknikk du kan bruke for å dra med deg den gode følelsen fra tidligere suksesser allerede før kampen begynner.

1. Før du begynner må du tenke tilbake og plukke ut et av dine beste øyeblikk fra fotballbanen. F.eks. kan det være følelsen du hadde rett etter at du hadde scoret et hattrick eller stemningen i garderoben etter at laget ditt hadde slått et antatt bedre lag.
2. Finn et sted du ikke blir forstyrret den nærmeste halvtimen.
3. Sett deg godt til rette eller legg deg på ryggen.
4. Lukk øynene og se for deg at du slapper av i tærne. Når tærne føles fullstendig avslappet går du videre til foten. Jobb deg på denne måten systematisk gjennom alle kroppsdelene til du kommer til hodet. Du skal nå føle helt avslappet.
5. Forestill deg at du har et tredje øye litt ovenfor og mellom de to andre. Se for deg at du i ditt indre ser på dette punktet.
6. Du skal nå tenke tilbake på det øyeblikket du bestemte deg for i punkt 1. Kjenn på følelsen du hadde akkurat når du banket ballen i krysset etter at ha driblet 2 spillere. Hør jubelen fra lagkameratene dine. Tenk hva du tenkte akkurat da. Jo bedre du klarer å gjenskape opplevelsen i sinnet ditt jo større effekt vil denne øvelsen ha. Dvel på den gode følelsen. Kjenn at den brer seg i hele kroppen din. Spill det av som et filmklipp om og om igjen.

Denne teknikken kan du bruke så ofte du vil, gjerne før kamp eller trening. Lykke til!

Fotballøvelser

Trening og atter trening er det som skal til for å bli en god fotballspiller. Her har du forskjellige øvelser å trene på.

balltriks

Øvelser du kan trene på når du er alene

Spark ballen mot en vegg. Når ballen spretter fra veggen forsøker du dempe den i lufta. Fin måte å øve opp både mottak og pasningsfoten. Varier avstanden. Jo lenger unna veggen du står, jo vanskeligere blir det.

Still opp 3-4 kjegler etter hverandre (har du ikke kjegler kan du bruke f.eks. steiner). Forsøk å springe sikk sakk mellom kjeglene med ballen i beina i så høyt tempo du bare klarer. Dette er en kjempefin øvelse for å bli en bedre dribler.

Finn deg en bane med et mål. Øv på å plassere ballen forskjellige steder i målet fra ulike hold. Skyter du f.eks. 20 skudd 3 ganger i uka, blir du garantert en bedre avslutter på sikt. Se flere øvelser nederst på siden.

Øvelser når dere er to eller flere

Om dere er to, kan dere slå pasninger til hverandre. Øk og minsk avstanden innimellom slik at dere får terpet både kort- og langpasninger. Varier hvor hardt du slår ballen og bruk både innsiden og utsiden av foten i tillegg vristen. Øvelsen er fin for å trene opp både mottak og pasningsfot.

Bytt på å være forsvarer og angriper. Angriperen løper med ballen i beina og førsøker å drible seg forbi forsvareren. Er dere flere enn to spillere kan dere spille med flere forsvarere etter hverandre. Hvor mange klarer du å gå forbi?

Still deg foran mål. Få en venn til å slå innlegg mot deg fra forskjellige posisjoner. Slå både høye og lave baller slik at du får trent avsluttninger med både hodet og føttene.

Fysisk trening

Fotball er et spill med varierende intensitet. I det ene øyeblikket må du løpe alt du kan i få sekunder for å nå ballen før motstanderen, hvor du i det neste må løpe i moderat tempo tvers over hele banen for å delta på et hjørnespark. I tillegg må du klare å ha nok krefter til å yte godt i 2×45 minutter.

Du må med andre ord ha både god utholdenhet og samtidig være hurtig. Intervalltrening er i så måte perfekt for fotballspillere. Eksempel på slik trening: Veksle på å sprinte alt du kan langs banens kortside og jogg rolig tilbake. Gjenta 4 ganger. Eller, løp alt du klarer opp en bakke, gå i rolig tempo ned igjen. Gjenta 4 ganger.

Styrketrening (spesielt i beina) er viktig både for å øke hurtigheten og forebygge skader. Det er dog viktig å ikke overdrive, samt få nok hvile og næring slik at kroppen klarer å restituere seg.

Videoer med øvelser

Enkel grunnleggende øvelser i hvordan vippe en fotball. Følg disse instruksjonene hver dag, og du blir en vippekonge til slutt! I videoene gåes det igjennom en del prinsipper for ballkontroll og grunnteknikk.

Tren de samme øvelsene om og om igjen, bare på den måten blir du skikkelig god. Alle de store stjernene i verden er så gode fordi de har terpet detaljer utrettelig:

Jeg er ingen perfeksjonist, men jeg liker å gjøre ting grundig. Enda viktigere enn det: Jeg føler en grenseløs sult etter å lære, å bli bedre, å utvikle meg, ikke bare for blidgjøre treneren og fansen, men også for min egen del. Jeg er overbevist om at det ikke finnes noe grenser for hva man kan lære, og at det aldri stopper opp uansett hvor gammel man blir.” – Cristiano Ronaldo

Jeg har alltid elsket fotball, og jeg har alltid prioritert å bruke mye tid på å bli en bedre spiller. Når jeg var en liten gutt, var det ofte jeg sa til vennene mine at jeg ikke har tid til å leke idag da jeg må hvile meg før fotballtreningen i morgen. Misforstå meg rett, jeg liker å gjøre andre ting også, men du må vite når du kan gjøre andre ting og når du ikke kan gjøre det.” – Lionel Messi

En hilsen fra Ålen IL, fotballgruppa.

Lykke til!!

Kilde: http://treningstips.org/egentrening-fotball/#ixzz2raZKgaUa